توصیه ها و سایتهای معتبر آنلاین دیابت برای اساتید و بیماران

16 دسامبر 2019- بوسان، کره جنوبی - با وجود انبوهی از اطلاعات غلط در مورد دیابت، لازم است که بدانید کدام وب سایت ها و درگاه های آنلاین اطلاعات معتبری را برای پزشکان و بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 ارائه می دهند.

دکتر Irl B. Hirsch، متخصص غدد معروف و استاد دیابت و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل، لیستی از سایت های معتبر و مفید را به مخاطبان بین المللی در سخنرانی خود در کنگره ی اخیر فدراسیون بین المللی دیابت(IDF) در سال 2019 ارائه نمود.

او گفت: من می خواهم نظراتم را با گفتن اینكه این فهرست به هیچ وجه یك لیست كامل نیست، آغاز کنم اما در این فهرست برخی از موارد مورد علاقه من وجود دارد.

دکتر David M. Maahs، متخصص غدد درون ریز کودکان از دانشگاه استنفورد و برگزار کننده ی این جلسه گفت: بی فایده است که سعی کنید به بیماران بگویید که همه ی اطلاعات آنلاین صحیح نیستند.همه قصد دارند از اطلاعات موجود در صفحات اینترنت استفاده کنند، بنابراین هدایت افراد در مسیر درست برای کسب اطلاعات معتبر اهمیت دارد.

دکتر Hirschگفت: در مورد اطلاعات کلی دیابت، وب سایتهای اجتماعی برای شروع کسب اطلاعات برای پزشکان و بیماران مناسب هستند و از بهترین آنها می توانم موارد زیر را به شما معرفی کنم:

• انجمن دیابت آمریکا(ADA)

• دیابت استرالیا

• دیابت انگلیس

•  اتحادیه اروپا برای مطالعه ی دیابت(EASD)

•  IDF

JDRF (برای دیابت نوع 1)

سایت های برتر برای دیابت نوع 1

دکتر Hirsch در صحبت های خود خاطرنشان کرد که وی قادر به یافتن سایت های قابل اطمینان تر برای دیابت نوع 1 نسبت به دیابت نوع 2 است. وب سایت کودکان مبتلا به دیابت یا Children with Diabetes، در بین برگزیدگان برتر قرار دارد. Hirsch این سایت را سایتی "شگفت انگیز" و برجسته برای دیابت نوع 1 برای کودکان، والدین، ​​مادر و پدربزرگ ها و همچنین بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1" نامید. محتوای آن شامل اطلاعات به روز در مورد همه جنبه های تحقیقات دیابت نوع 1، نظرسنجی های مکرر از سوالات متداول، و انجمن های بحث و گفتگو است.

این سایت در هر ماه حدود 40،000 بازدید کننده جذب می کند، @CWDiabetes دارای 15،000 دنبال کننده در توییتر است ، و صفحه Facebook این سازمان حدود 15،000 لایک دارد.

دکتر Hirsch خاطرنشان کرد: دنبال کننده های این سایت فقط از ایالات متحده نیستند، مردم سراسر دنیا این سایت را دنبال می کنند.

برای دو دهه است که سایتChildren with Diabetes از کنفرانس Friends for Life که هر جولای در اورلاندو برگزار می شود، حمایت مالی می کند. وی خاطرنشان کرد: این رویداد با حضور حدود 3000 کودک و بزرگسال در دیابت نوع 1 و اعضای خانواده ی آنها برگزار می شود.

دکتر Hirsch اظهار داشت: یکی دیگر از سایت های خوب دیابت نوع 1 برای بیماران و خانواده ها، JDRF  است(سابقا بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان نام داشت) که "بازنگریهای برجسته ای را در مورد تحقیقات دیابت نوع 1 و اقدامات اجتماعی ارائه می دهد، این سایت یکی دیگر از موارد مورد علاقه من است."

علاوه بر سایت اصلی، سایتهای JDRF منطقه ای نیز در استرالیا ، انگلیس و کانادا وجود دارد.سایتBeyond Type 1  بخشی از شبکه ای است که شامل Beyond Type 2 و سایتهای اسپانیایی Beyond Type 1  و Beyond Type 2 می شود. این سایت ها دارای اخبار، داستان ها، کمک به خود و منابع علمی هستند.

به گفته ی Hirsch، سایت انجمن بین المللی دیابت کودکان و نوجوانان  ISPAD[1] ، سایت شگفت انگیز دیگری برای پزشکان و خانواده های مبتلایان به دیابت نوع 1 است. این سایت اطلاعاتی در مورد رویدادها، منابع و دستورالعمل ها ارائه می دهد. به عنوان مثال اخیرا، به روزه گرفتن در ماه رمضان برای جوانان مبتلا به دیابت پرداخته است.

دکتر Maahs، مدیر ISPAD که ویرایش دستورالعمل های اجماعی عملکرد بالینی این سازمان را در سال 2018 بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: کلیه دستورالعمل های بالینی و مواد آموزشی برای بیماران به صورت رایگان در این سایت موجود است، همینطور مطالب ارائه شده در کنفرانسها از 3 سال گذشته. وی تأکید کرد که بسیاری از مطالب به زبان های مختلف نیز موجود هستند.

دکتر Maahsهمچنین خاطرنشان كردند كه توصیه‌هایISPAD در مورد دیابت كودكان عمدتاً مطابق با توصیه های ADAاست، اما اطلاعات بسیار بیشتری را در بر می‌گیرد. همچنین، در سال 2018 ، ISPAD هدف A1c خود را برای کودکان از 7.5٪ به 7.0٪ کاهش داد، که مطابق با توصیه های اسکاندیناوی نه ایالات متحده است.

علاوه بر سایت هایی که برای دیابت نوع 1 دکتر Hirsch ذکر نمود، دکترMaahs ، سایتT1D Exchange online community site Glu را اضافه کرد، او اظهار داشت که این سایت در حمایت از بیماران بسیار خوب عمل می کند.

بهترین سایت های برای کسب اطلاعات در مورد دیابت نوع 2

دکتر Hirsch، چندین سایت را به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه کرد، از جمله:

• راهنمای بیمار جانز هاپکینز برای دیابت(Johns Hopkins Patient Guide to Diabetes) ، یکی از سایت های معتبر برای دیابت نوع 2 است با گرافیک بسیار عالی و فیلم ها و داستانها برای بیماران.

• سایت Diabetes Sisters، به ویژه برای زنان مبتلا به دیابت.

• سایت Diabetes Strong، که بر ورزش تمرکز دارد.

• سایت  Wildly Fluctuating، با موضوعات نوسانات شدید قند خون از طنز تا جدی و اخبار مربوط به دیابت در هفته برای بیماران و متخصصان دیابت نوع 2.

بهترین سایت ها برای پزشکان

دکتر Hirsch گفت: سایت های زیر اطلاعات رایگان و به روز شده ای را در مورد مدیریت دیابت نوع 2 (برخی از آنها همچنین شامل دیابت نوع 1 هستند) به پزشکان ارائه می دهند:

• استانداردهای مراقبتی ADA / EASD

• دستورالعملهای دیابت کانادا 2018

• الگوریتم مدیریت دیابت نوع 2 متعلق به انجمن آمریکایی غدد درون ریز بالینی (AACE)

• انستیتوی ملی بهداشت و درمان و تعالی بریتانیا (NICE)، که دکتر Hirsch آن را حاوی "دستورالعملهای گسترده ی مبتنی بر شواهد" می داند. او گفت آنها واقعاً در بیشتر موارد، شواهد و مدارک معیارهای ملی مراقبت را در سرتاسر جهان بررسی می کنند.

• دیابت بالینی، دکتر Hirschخاطر نشان کرد که این سایتیک ژورنال ADA است که "مقالات برجسته ای را برای پزشکان غیر متخصص بصورت رایگان 6 ماه پس از انتشار به صورت آنلاین ارائه می دهد. این مقالات شامل مقالات داده های اولیه است، اما بیشتر شامل بازنگری ها می شود.

سایتهای منطقه ای "برجسته"

دکتر Hirsch همچنین اطلاعاتی در مورد سایتهای عالی منطقه ای ارائه داد:

• مرکز تخصصی دیابت دکتر موهان، "یک سایت بسیار خوب برای کسانی که در هند زندگی می کنند."

• سایت HealthDirect در استرالیا که یک "سایت شگفت انگیز دیگری برای افراد در آن بخش از جهان است".

•  دیابت انگلیس

برای اطلاع از عناوین دقیق این سایتها به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/922686